وبلاگ آموزشی تجارت الکترونیک

فروم دانش پذیران دوره تجارت الکترونیک

وبلاگ آموزشی تجارت الکترونیک

فروم دانش پذیران دوره تجارت الکترونیک

تمرین EID:فرهاد علمی:تاریخچه APPLE و استفاده او از انقلاب EID

 موسس apple و علت نام گذاری:

  بیشتر شرکت های معروف و مشهور داستان جالبی از ابتدای شکل گیری و فلسفه نام گذاری شان تا زمانی که پیشرفت کرده و به جایی رسیده اند,دارند.شاید برخی از این شرکتها با هدف متفاوتی پایه گذاری شده اما بعد از مدتی در راه دیگری گام برداشته و با توجه به نوآوری هایی که داشته اند,به طور کامل از هدف اولیه فاصله گرفته و موفقیت و پیشرفت را در راه و روش دیگری پیدا کرده اند.
شرکت رایانه ای APPLE یکی از بزرگترین شرکت هایی است که در زمینه تولید سخت افزار رایانه و در کنار آن تولید نرم افزارها فعالیت های بسیاری داشته است.این شرکت تنها به تولید کامپیوتر رضایت نداده و به تولید محصولات دیگری مانندIPOD,IPHONE نیز پرداخته است.
در مورد داستان شکل گیری و نام گذاری این شرکت حرفهای بسیار متفاوتی گفته شده است.مثلا بعضی از افراد می گویند که دلیل نام گذاری این بوده است که موسس این شرکت به سیب بسیار علاقه داشته است و در زمانی که در فکر انتخاب نام برای شرکتش بوده,سیبی را گاز می زده است و برای همین هم شکل لوگوی این شرکت به صورت سیبی گاززده می باشد.
اما معتبرترین داستانی که در مورد شکل گیری این شرکت بیان شده بدین صورت است که موسس شرکت اپل,استیو جابز,قبل از راه اندازی این شرکت به سراغ بیل گیتس مدیر سابق شرکت مایکروسافت می رود و به او پیشنهاد میکندکه با همراهی هم شرکتی را به راه اندازند که در 2زمینه سخت افزار و نرم افزار فعالیت های گسترده ای را انجام دهد.چیزی که امروزه اپل به آن دست یافته است.
اما بیل گیتس به نرم افزار علاقه بسیار زیادی داشت و فقط به آن فکر میکرد.به همین خاطر هم پیشنهاد استیوجابز را رد کرد و به او گفت که این کار مانند این است که تو یک سیب را گاز بزنی و سپس آن را به دور اندازی.
استیو جابز هم نام شرکت خود را اپل که در فارسی به معنای سیب است,گذاشت و لوگوی ابتدایی شرکت او یک درخت سیب بود.اما پس از مدتی استیوجابز به محبوبیت بسیاری دست یافت وبین مایکروسافت و اپل اختلافاتی به وجود آمد.جابز هم برای این که به بیل گیتس طعنه ای بزند لوگوی شرکتش را به سیبی گاززده تغییر داد و این فلسفه سیبی گاززده است که در همه جا نشانه ای برای حضور و فعالیت شرکت معروف و انحصار طلب اپل است.
هم اکنون استیو جابز مدیر ارشد عملیاتی شرکت اپل است.او24فوریه سال1951میلادی در شهر گرین بی در ایالت ویسکانسین آمریکا چشم به جهان گشود.او در ابتدا "استیون سیمپسون"نام داشت,اما پدر و مادرش او را رها کردندو زوجی به نام"پاول و کلارا جابز" او را به فرزند خواندگی برگزیدند و او "استیو جابز" نام گذاشته شد.اکنون جابز والدین ناتنی اش را بسیار دوست دارد و ترجیح می دهد که آن ها والدین اصلی اش خوانده شوند.
وی در سال 1984 یک ساختمان با 1600 متر مربع مساحت که 14 اتاق خواب داشت خرید 10سال در آن زندگی کرد,اما در سال1998 آن ساختمان را به بیل کلینتون سپرد تا مدتی در آن جا زندگی کند. 

تاریخچه: 

تاسیس اپل(1976تا1980)
کمپانی اپل در سال1971 با دوستی استیو وازنیاک 21 ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز 16 ساله متولد شد.به طوری که با گذشت 6 سال از آشنائی این 2نفر در سال1977 این کمپانی با معرفی رایانه شخصیapple i که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاریapple computer inc به بازار فناوری وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل رایانه شخصی اعتباری برای خود دست و پا کند.
بلافاصله در سال 1977 اپل نوع دیگری از رایانه شخصی یعنیapple ii را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو25/5 اینچی از رقبای دیگر خود درآن دوره نظیرcomodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کرد پیشی گرفت.
در سال1980 اپل سعی کرد با معرفی مدلapple iii که به نوعی بهینه شده سری apple ii به شمار می آمد با بزرگترین رقیب آن دوره یعنی ibm که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم عامل dos توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد وارد رقابت جدی شداما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه ازapple iii فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه حلهای ممکن برای رفع مشکل مدل apple iii ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.

لیزا و مکینتاش(1981تا1989)
در سال1983 اپل باارائه مدل لیزا(lisa) که اولین رایانه مجهز به ماوس و سیستم عامل دارای واسط گرافیکی , آیکون ها و پنجره ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه رایانه های شخصی به وجود آورد.
بعد از آن درسال1984 سیستم عامل مکینتاش توسط اپل درحالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیارگسترده ای برایش انجام گرفته بود.
ظهور مکینتاش و ارائه نسخه های مختلف برنامه های نشر رومیزی توسط کمپانی ادوبی(adobe)نظیرpage maker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن موجب شد تا مکینتاش در بین انتشاراتی ها و سازندگان فیلم وموسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند.بسیاری از نرم افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوب فتوشاپ اولین بار برای رایانه های مکینتاش نوشته شدند.
اواسط دهه1980 اپل دارای 2 دپارتمان بود.یکی روی سری های apple ii که خاص کاربران خانگی بود کار می کرد و دیگری روی سیستمهای مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه ای طراحی شده بود کار می کرد.
اپل روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد اما با تمام تلاشها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه70 کامپیوترهایapple ii دست پیداکند اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای ibm ادامه داد.

دوران طلائی(1989تا1991)
ارائه مدل جدیدی از رایانه های قابل حمل توسط اپل در سال1989 به نام macintoch portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوکpower book وارد بازار شد.نوت بوکی که با همکاری کمپانی سونی و به کارگیری باتری های 2ساعته و صفحه مانیتور 19اینچی و هارددرایو 20مگابایتی به فرمی کاملا ارگونومیک طراحی شده بود توانست درسال1991 سود زیادی رانصیب این کمپانی کند.
این دوران به قدری در دوران کاری اپل سودآور و درخشان به شمار می آید که ازآن به عنوان دوران طلائی یاد می کنند.
سال های نزول(1990تا1993)
به دلیل ایجاد اختلافاتی در شرکت , استیو جابز بین سالهای 1985 تا 1997 از اپل کناره گیری کرد.با یاد گیری چند درس دردناک بعد از معرفی رایانه حجیم مکینتاش پرتابل در 1989 اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارائه 3مدل رایانه قابل حمل بنا کرد.
موفقیتpower book و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد.
مجلهmac addict سالهای 89تا91 را دوره اول طلایی مکینتاش نام گذاری کرد.ولی دوره طلایی ادامه پیدا نکرد.
ویندوز یک رابط جدید را به نمایش گذاشت که به عقیده بسیاری از مردم از نظر کارایی به راحتی مکینتاش بود.
اپل , مایکروسافت را متهم به سرقت الکترونیکی و کپی برداری از روی مکینتاش کرد ولی ویندوز به پیشرفت خود ادامه داد.
در طول دهه90 اپل خط تولید خود را گسترش داد.اپل تنوع زیادی از محصولات را ارائه می داد.هزینه تولید این گوناگونی محصولات از یک طرف و گسترش محبوبیت ویندوز مایکروسافت که با تبلیغات زیادی همراه بود از طرف دیگر منجر شد اپل تا مرز ورشکستگی پیش رود.

همکاری بزرگ(1994تا1997)
در اوایل دهه 90 اپل به این نتیجه رسید که برای باقی ماندن در جهان رایانه باید مکینتاش را بازنویسی کند.احتیاجات کاربران و برنامه های رایانه ای با سخت افزار و سیستم عامل های فعلی قابل پاسخگوئی نبودند.
در سال1994 اپل طرفداران خود را با اتحاد با رقیب قدیمی خود یعنی ibm و موتورولا غافلگیر کرد.این یک پیشنهاد جدید برای تولیدیک رایانه جدید بود که از سخت افزار آی بی ام و موتورولا و نرم افزار اپل استفاده می کرد.
اپل با این اتحاد امید داشت که از مایکروسافت , تنها رقیبش جلو بیفتد.بعد ازآن اپل خط تولیدpower macintoch را راه اندازی کرد که از پردازنده POWER PC IBM به جای سری 68K موتورولا استفاده می کرد.سیستم عامل اپل برای پردازنده جدید بازنویسی شد.
در اواسط دهه90 اپل برروی بهبود قابلیتهای سیستم عامل مکینتاش کار می کرد , بعد از اولین تلاش برای تغییر کدهای آن , اپل به نتیجه رسید که بهتر است نوشتن یک سیستم عامل جدید را آغاز کند و بعد آن را مطابق رابط کاربری مکینتاش اصلاح کند.بعد از شکست پروژه مشترک با ibm برای نوشتن سیستم عامل جدید , اپل سیستم عامل NEXTSTEP را که محصول شرکت استیو جابز بود خریداری کرد و استیو جابز دوباره به شرکت قدیمی خود بازگشت.
در9جولای1997 هیئت مدیره اپل جابز را بعد از 12سال ضرر مالی و ارزش سهام پائین به سمت مدیر عامل منصوب کرد.
جابز کار خود را به عنوان مدیر عامل موقت شروع کرد و دست به اصطلاح گسترده ای در ساختار اپل زد.

شروع دوباره(1998تا2005)
در1998 یک سال بعد از بازگشت جابز به شرکت , اپل یک مکینتاش کامل را به نام imac به بازار معرفی کرد.
یک طراحی جدید که بیشتر استانداردهای اپل را مانندSCSI و ADB را حذف کرده و به جای آن دو درگاه USB قرار داده بود.
درحالی که از نظر فنی چندان قابل توجه نبود دارای یک خاصیت ابتکاری جدید بود یعنی پوسته پلاستیکی شفاف که در رنگ های آبی و سفید ارائه می شد.
800000سیستم imac در سال98 فروخته شد.بعد از سال93 این اولین سالی بود که اپل به سود می رسید.
در سال 2001 اپل سیستم عامل MAC OS X را ارائه کرد که برپایه NEXTSTEP و UNIX BSD بنا شده بود. بین مشتریان و حرفه ای ها به ثبات و قابلیت اعتماد بالا همراه با ضریب امنیتی یونیکس و با یک رابط کاربری که استفاده آسان از آن را تضمین می کرد شناخته شد.
در اواخر سال 2001 اپل اولین ipod که دستگاه پخش دیجیتال موسیقی قابل حمل بود را ارائه کرد.محصولی که با فروش بیش از 42میلیون از آن به طرز شگفت آوری موفقیت آمیز بود.
ipod با itunes (که برنامه ای برای فروش موسیقی به قیمت هر آهنگ 99 سنت است) همراه شد.
تا فوریه2006بیش از یک میلیارد آهنگ قابل بارگیری از اینترنت برای آی پاد وجود داشت.
در مارس 2005 اپل پشتیبانی خود را از فناوری جدید BLU-RAY سونی اعلام کرد و به BLU-RAY ASSOCIATION پیوست.
جابز در ژوئن 2005 در یک سخنرانی از فروش رایانه های جدید مکینتاش با پردازنده اینتل در ژانویه 2006 خبر داد. وی همچنین گفت که انتقال مکینتاش از power pc به اینتل تا سال2007 طول خواهد کشید.

عصر اینتل(2006 تا کنون)
اپل در10ژانویه2006 اولین رایانه هایش را با چیپست اینتل ارائه کرد.لپ تاپ جدید mac book pro با سری قدیمیpower book جایگزین شد که حدود 4 برابر سریعتر از آن بود و imac جدید که 2 تا3 برابر عملکردش سری تر شده بود.
هردو از پردازنده های اینتل با تکنولوژی CORE DUO استفاده می کردند.
مشارکت اپل و اینتل یک اصطلاح جدید را میان کاربران رایانه به وجود آورده است .مکتل"mactel" در جواب عبارت "wintel" که به کامپیوتر هایی که با پردازنده intel و سیستم عاملwindows کار می کردند اطلاق می شد ساخته شده است.
البته این عبارت هیچگاه توسط یک مقام رسمی دو شرکت استفاده نشده است و بیشتر در میان طرفداران رواج پیدا کرده است. 

 

نتیجه گیری: 

همانطور که می بینید اپل در انقلاب کارآفرینی و انقلاب دیجیتالی از پیشگامان است. امروزه تمامی محصولات این شرکت صاحب سایت هستند. این شرکت اکثر محصولاتش را از نرم افزارهای سیستم عامل OPEN SOURCE لینوکس گرفته تا نرم افزارها بازیها و موسیقی و ... فروشی برای دستگاه های IPHONE و IPOD از انقلاب اینترنت به بهترین شکل استفاده و کسب درآمد می کند. از این روش برای ایجاد رضایتمندی مشتریان ارتباط مشتریان با شرکت و نیز حتی ارتباط مشتریان با یکدیگر و ارسال و تجهیز دستگاه های خریده شده از شرکت apple استفاده می کند.

تمرین EID:شهریار صدرالحفاظی:نوکیا و EID

تاریخچه نوکیا 

تاریخچه نوکیا از سال 1865 شروع می شود وقتی که مهندس Fredrik Idestam در جنوب فنلاند کارخانه کاغذسازی تاسیس کرد . بعد از صنعتی شدن اروپا و افزایش مصرف کاغذ و مقوا نوکیا بسیار موفق شد . محصولات نوکیا ابتدا به روسیه و سپس به انگلیس و فرانسه صادرمی شد . نوکیا نیروی کاری زیادی را جذب کرد و یک انجمن کوچک بوجود آمد .

این انجمن که نوکیا نام داشت هنوز در سرچشمه رود Emäkoski در جنوب فنلاند وجود دارد . هیدروالکتریسیته رودخانه Emäkoski باعث جذب سازندگان کفش و تایرفنلاندی و ایجاد کارخانه ای در نوکیا شد . در دهه 1920 کارکنان کارخانه مزبور به استفاده از نام نوکیا به عنوان نام تجاری خود پرداختند .

بعدا شرکت به ساخت لاستیک و کفش ، قطعات صنعتی و کتهای بارانی پرداخت . بعد از جنگ جهانی دوم کارخانه نوکیا شرکت کابل فنلاند را خرید . این شرکت بواسطه نیاز روز افزون به انتقال انرژی وشبکه های تلگراف و تلفن گسترش فراوانی یافته بود . در سال 1967 شرکت کابل و لاستیک با هم یکی شده و به گروه نوکیا تغییر نام دادند . در سال 1960 قسمت Cable Works´Electronics راه اندازی شد .

در این زمان بود که بذر موفقیت شرکت نوکیا درارتباطات راه دور (telecommunications) پاشیده شد . در سال 1967 که گروه نوکیا تشکیل شد سهم الکترونیک از فروش کل شرکت 3% بود و برای 460 نفر کارآفرینی شد . در دهه 1960 بخش الکترونیک شرکت به تحقیق در باره تکنولوژی نیمه رسانا ها پرداخت .

این اولین پرش نوکیا به شاخه telecommunications بود . در اوایل دهه 1970 سوییچ های مخابراتی تلفن از نوع Analog بود که نوکیا آنه را با موفقیت به Digital تبدیل کرد (Nokia DX 200). در Nokia DX 200 از زبان سطح بالای کامپیوتر و ازمیکرو پروسسورهای اینتل استفاده شده بود که باعث گسترش آن شد .

بطور همزمان قانون به وزارت ارتباطات فنلاند اجازه تاسیس شبکه تلفن همراه ( که به شبکه عمومی وصل می شد) را برای استفاده در اتومبیل ها صادر کرد . نتیجه ، شبکه (Nordic Mobile Telephony (NMT بود . در اوایل سال 1980 NMT اولین شبکه چند ملیتی تلفن همراه بود . در این دهه NMT در اکثر کشورها (به جز ایران و کشورهای مشابه ایران ) به عنوان شبکه تلفن همراه توسعه یافت . در اواخر دهه 1980 پروتکل واحد و استاندارد تلفن همراه GSM Global System for Mobile Communications معرفی شد . در سال 1991 شرکت نوکیا قرارداد ایجاد شبکه تلفن همراه را با 9 کشور اروپایی امضا کرد و در آگوست 1997 نوکیا 59 اپراتورتلفن همراه رادر31 کشور جهان فراهم کرد .

سیر تکاملی گوشی های نوکیا

در دهه 1980 بخشهای تولیدی جدیدی به این شرکت افزوده شد بطوریکه در سال 1988 این شرکت یکی ازبزرگترین تولید کنندگان تلویزیون و بزرگترین شرکت IT در اروپای شمالی بود . در بحران شدید اقتصادی اوایل دهه 1990 قسمت ارتباطات راه دور و تلفن همراه عامل پیروزی شرکت نوکیا بود . در می 1992 شرکت تصمیم به سرمایه گذاری عمده در telecommunications کرد . 2100 مدل گوشی تلفن از این شرکت شگفت آور است.

نوکیا در سال 2003

هدف سال 1994 فروش 500000 گوشی بود که نوکیا 20000000 فروخت . در دهه 1990 شایعه واگذاری شرکت نوکیا به شرکت سوئدی اریکسون انتشار یافت !! امروز شرکت نوکیا در تکنولوژی دیجیتال شامل تلفن همراه ، شبکه های ارتباطات راه دور ، wireless data solutions و multimedia terminals یک پیشرو است .

 

همکنون نوکیا قبل ازتولید هرگوشی جدید ابتدا با نام آن گوشی یک صفحه وب می سازد که درآن به معرفی وقابلیتهای جدید گوشی خود ومقایسه آن با سایرگوشی ها می پردازد اکثر گوشیهای معروف نوکیا برای خود صاحب یک سایت هستند که درآن نظرات دراندگان آن گوشی ونیز تبادل اطلاعات نرم افزار موسیقی و ... برای آن گوشی درآن سایت انجام می پذیرد 

 

ازصحبتهای بیان شده دربالا به وضوح نقش انقلاب دیجیتالی مشهود است وانقلاب کارآفرینی نوکیا بعد ازجنگ جهانی دوم و ورود نوکیا به عرصه ارتباطات نمایان است ونیز انقلاب اینترنت درمعرفی و مشتری مداری وایجاد رضایتمندی و وفاداری در مشتریان و ارتباط دوسویه مشتری و شرکت نوکیا توسط این شرکت از طریق سایتهای محصولاتش انجام می پذیرد.

با سلام - مریم نجفی - اتاق بازرگانی - شنبه ها

با سلام  

از اینکه ما را دعوت کردید ممنون ، جواب درس را متعاقبا اعلام مینمایم اگر راهنمائی برای ایجاد وب لاگ و استفاده از نرم افزار های CMS و تفاوت های CMS  و پرتال و غیرو بنمائید ممنون میشوم

تمرین اول دانش پذیران اتاق بازرگانی تهران

 

یک مثال از شرکت، شخص و یاسازمانی که در این ناحیه قرار دارد بیاورید.  

 

Entrepreneurial-Internet-Digital Revolution :EID

قوانین وبلاگ

سلام. 

همه کاربران وبلاگ می بایست پس از ورود به کنترل پنل شخصی خود ، با کلیک بر روی "تنظیمات کاربر" مشخصات زیر را اصلاح یا اضافه نمایند :

  • نام و نام خانوادگی را به طور کامل وارد کنند.
  • یک ایمیل برای ارتباط با بازدیدکنندگان معرفی نمایند.
  • نقد و بررسی متون دیگر کاربران مجاز است اما از توهین به نظر دیگران خودداری نمائید.
  • انتشار اخبار، آمار، و همچنین کپی کردن از سایت ها، وبلاگ ها و سایر رسانه های الکترونیک، بدون درج منبع ممنوع است.
  •  نویسنده ی هر متن موظف است نظرات بدون اسم را حذف نماید .
  • هر عضو دانشجوی الکترونیکی در قسمت اصلی متن، حداکثر می تواند از طولی برابر با  طول معیار استفاده نماید و چنانچه مطلبی به فضایی بیش از طول معیار نیاز داشته باشد ، می بایست ادامه ی آن را در قسمت ادامه مطلب درج نماید .
  • از وبلاگ نویسان و بازدیدکنندگان محترم تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، آن را با شرح جزئیات به ایمیل zshega@hotmail.com  گزارش نمایند .
  • در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، مدیر وبلاگ گروهی حق دارد ، در مورد حذف متن یا متون ،اعمال قوانین و یا لغو عضویت کاربر متخلف ، تصمیم گیری نماید.