میزبانی اختصاصی:
چنانچه قصد میزبانی سایتی با پهنای باند یا فضای دیسک بسیار بالا دارید و یا مایلید سایت یا سایتهای شما بر روی یک سرور اختصاصی میزبانی شده و از 100% منابع یک سرور استفاده نماید و یا می خواهید به جمع سرویس دهندگان میزبانی وب پیوسته و از تمامی منابع سرور اختصاصی برای سرویس دهی به مشتریان خود استفاده کنید،
سرور اختصاصی به شما امکان کنترل کامل سرویس وب خود را می دهد. در صورتی که به دنبال پایداری، کیفیت ، سرعت و امنیت در بالاترین سطح آن هستید این سرویس مناسب شماست. این سرور ها بر اساس قدرت و توان پردازش در 3 گروه مختلف اقتصادی ، متوسط و قدرتمند ارائه می شوند
میزبانی ایمیل:
صاحب ایمیلهایی کاملا حرفه ای شوید ، هر کدام از سرویس های ایمیل را انتخاب نمایید، امنیت و پایداری سرویس شما را تضمین می کند . شما می توانید بر روی 99.9% uptime ، سرورهایی با استاندارهای جهانی مانند دسترسی بیومتریک ، اتصال به چندین بک بون، منابع برق اضطراری و نسخه پشتیبان (backup) حساب کنید.کلیه سرویسهای ایمیل از طریق نرم افزار های outlook , outlook express و یا سایر نرم افزار های دریافت ایمیل قابل دسترسی می باشند. همچنین می توانید از هر کجا که مایلید از طریق webmail به صورت آنلاین ایمیل های خود را دریافت یا ارسال نمایید.برخی از امکانات وب میل در زیر آمده است:
قابلیت خواندن و اضافه کردن فایل های RSS به صفحه اول وب میلImport و export تمامی مخاطبین(contacts)
قابلیت پیش نمایش ایمیل بدون باز کردن آن
دارای محیط استفاده ساده و کارا
استفاده ار تکنولوژی Ajax
امکان داشتن چک نویس (draft)
امکان دسته بندی ایمیل ها در فولدر های مختلف
دارای ویرایشگر قدرتمند
تنظیمات جداگانه ضد هرزنامه(anti spam) برای هر میل باکس
امکان تعریف امضاء و پاسخگوی خودکار
امکان دریافت و ارسال ایمیل html
امکان فیلتر کردن ایمیل ها بر اساس محتوی آنها (content filtering)
تقویم و سررسید شخصی
دفترچه تلفن و آدرس شخصی
میزبانی وب
با ارائه انواع مختلف سرویس میزبانی روی اینترنت متناسب با هر بودجه، امکان معرفی موسسه شما بر روی اینترنت را فراهم آورده است سرورهای پر سرعتت جایگاه مناسبی برای سایت شما می باشند. سرورها مجهز به چندین سرویس دهنده اختصاصی بوده و کلیه سرور ها در آمریکا و کانادا نگهداری می شوند . به دلیل تعدد انواع سرویس ها و خدمات ا ، کلیه سرویسهای میزبانی وب را به سه دسته شخصی ، شرکتی و سازمانی دسته بندی شده اند تا شما بتوانید سرویس مورد نیاز خود را به سهولت بیابید. برخی از ویژگیهای منحصر به فرد سرویس های میزباتی وب در زیر آمده است.
· قرار گرفتن بر روی خطوط پر سرعت فیبر نوری (سطح OC)
· رعایت استانداردهای بین المللی
· استفاده از Firewall های سخت افزاری و نرم افزاری به منظور بالا بردن سطح امنیت
· تهیه نسخه پشتیبان از کلیه اطلاعات بصورت mirror اتوماتیک و روزانه و هفتگی بر روی سرورهای کانادا
· مونیتورینگ شبانه روزی سرویس ها : کلیه سرویس ها هر 5 دقیقه از نقاط مختلف دنیا به صورت خودکار کنترل و در صورت بروز هرگونه خطا راهبر سرور از طریق SMS مطلع می گردد
· ساختار مالتی سرور Load Balanced
· ارایه Application Pool اختصاصی رایگان بر روی هر وب سایت برای افزایش امنیت و پایداری در برابر کد های مخرب
دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد، یعنی لری پیج و سرگئی برین، گوگل را در سال ۱۹۹۸ تأسیس کردند. این شرکت خصوصی در ماه ژوئن ۱۹۹۹ / تیر ۱۳۷۹ رسمأ با سرمایه تأسیس ۲۵ میلیون دلار معرفی شد این شرکت همراهانی را چون کلاینر پرکینز کاوفیلد و سیکوال کپیتال را پیدا کرد. گوگل سرویس و خدمات عمومی اصلی خود را در وب سایت خود در www.google.com ارائه میدهد. این شرکت همچنین سرویس جستجوی پیشرفته را برای فراهم سازی اطلاعات محتوایی نیز ارائه میدهد.
شعار رسمی گوگل «شرارت ممنوع» است که «هرگز بد نباشید» هم معنی میشود. هدف اعلام شده از طرف بنیان گزاران گوگل (لری و سرگئی)، عبارت است از : "سامان دادن تمامی اطلاعات دنیا".
گوگل بر گرفته شده از کلمه Googol که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شدهاست. این موضوع «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن»، نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویسها، اهداف و اطلاع رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.
فناوری متحول جستجوی گوگل و طراحی اینترفیس مطلوب برای کاربران، گوگل را به عنوان بخشی از ماشینهای جستجوی نسل جدید تبدیل کردهاست. فراتر از استفاده از فناوری کلمات کلیدی، گوگل براساس فناوری رتبه صفحه (Page Rank) نیز پایهگذاری شده، که این فناوری باعث میشود تا نتایج مهمتر در یک جستجو بالاتر دیده شوند.
رتبهٔ صفحهٔ یک سنجش معقول را برای اعتبار صفحات وبی که بر اساس معادله برابر ۵۰۰ میلیون متغیر و بیش از ۲ بیلیون شرایط محاسبه شدند را ایفا میکند. رتبه صفحه از ساختار پیوند عظیم وب به عنوان ابزار سازماندهی استفاده میکند. وجود یک پیوند از صفحه A به صفحه B به عنوان یک امتیاز توسط گوگل تفسیر میشود. با مجموع این امتیازها، گوگل تشخیص میدهد که کدام صفحه مهمتر است. همچنین گوگل این صفحات را تجزیه و تحلیل میکند.
مجتمع گوگل با داشتن بیش از ۱۵۰ هزار سرور، روشهای جستجوی خودکار انسداد اینترفیس دستی است. بر خلاف ماشینهای جستجوی دیگر، گوگل ساختاربندی شده تا نتایج جستجوی را به بهترین شکل برای تجارت ارائه دهد.
مسلماً این کاری است که گوگل به خاطر آن در سراسر جهان معروف شده. قدرت جست و جوی عجیب و غریب و استفاده از تکنولوژیهای به روز برای یافتن آن چیزی که شما میخواهید به آن برسید گوگل را به محبوب ترین موتور جست و جو گر دنیای مجازی معرفی کردهاست. ماموریت گوگل ارائه بهترین تجربه جستجو دراینترنت بوسیله در دسترس و مورد استفاده قراردادن عمومی اطلاعات جهان است. گوگل، ایجادکننده بزرگترین ماشین جستجوی جهان، سریعترین و آسانترین راه پیدا کردن اطلاعات روی اینترنت راارائه میکند. با دستیابی به بیش از ۱٫۳ میلیارد صفحه گوگل نتایج را در ظرف کمتر از یک دوم ثانیه به کاربران در سراسر جهان ارائه میکند. اکنون، گوگل روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون تقاضای جستجو پاسخ میدهد. برای استفاده از این امکان کافی است به این سایت بروید: گوگل
بهتر است بدانید که اگر میخواهید دنبال موضوع خیلی خاصی باشید وبلاگها بهترین مکان برای جست و جوی شما هستند به همین منظور گوگل هم امکانی را برای شما فراهم آوردهاست که فقط در وبلاگها جست و جو کنید:جست و جو بلاگ
آرشیوی از ۳۵۰ میلیون عکس که از سرتا سر وب گلچین شدهاند. در این بخش شما براحتی میتوانید حتی بصورت فارسی دنبال عکس مورد نظرتان بگردید. در اختیار قرار دادن امکانات فراوان برای تعیین نوع عکس ، دستیابی شما را برای یافتن عکس آسانتر می سازد.یافتن عکسهای مستهجن از طریق این امکان گوگل ساده نیست و این فیلترینگ خودکار گوگل مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفتهاست. شما میتوانید از طریق این آدرس به جست و جوی عکسهای گوگل راه پیدا کنید: جست و جو عکسهای گوگلی
موقع مسافرت است و نیاز به یک نقشهٔ خوب از ایران (یا هر جای جهان دارید) بهترین جا برای مراجعه سایت نقشهٔ گوگلی است. البته نقشههای ایران گوگل هنوز خیلی دقیق نیست اما مطمئن باشید که با این حجم استفادهٔ کاربران ایرانی از گوگل به زودی خیلی از ایرانیها از این نقشهها استفاده خواهند کرد.
استفاده از این امکان برای کسایی مفید است که تمام روز به اینترنت متصل باشند و مشغلهٔ زیادی هم داشته باشند که احتمالاً شما جزو این دسته نیستید اما بالاخره ممکن است که کسی در خانواده داشته باشید که به این چنین امکانی نیاز داشته باشد پس دست به کار شوید و امکان جدید گوگل را به وی معرفی کنید: یک دفتر کار مجازی با همهٔ امکاناتی که میخواهیم در یک دفتر کار داشته باشیم. سری به سایت سند گوگلی بزنید.
شاید بگویید که این امکان گوگل یک کپی برداری از سایت یاهو باشد اما مسئولان سایت گوگل در جواب گفتهاند که این نیاز برای کاربران جمیل گوگل حس میشد پس گروه گوگل را هم راه انداختیم. گروههای گوگلی یک فضای مجازی برای شماست تا بتوانید با دوستانتان ارتباط تنگاتنگی داشته باشید. مثلاً میتوانید با بچههای مدرسه یک گروه به نام مدرسه تان راه بیاندازید و هر روز در مورد اخبار مدرسه در آن گفت و گو کنید. البته برای استفاده از این امکان نیاز به جمیل داریدها. گروه گوگلی
اگر عکاسید، یا به عکاسی علاقه دارید، یا دنبال عکسهای خیلی خاص هستید یکی از بهترین فضاهای دنیای مجازی را گوگل به شما تقدیم میکند. کافی است به این آدرس عکس گوگلی سری بزنید، نرم افزار این امکان را دریافت کنید و از آن به بعد هر چی که دلتان میخواهد عکسهایی که گرفتهاید را در معرض تماشای کل دنیا بگذارید(نگران نباشید ! این امکان در دست شماست که بگویید برای چه کسانی نمایش داده شود). البته برای این کار هم نیاز به جمیل دارید که وقتی که نرم افزار را دریافت کردید میتوانید به راحتی از طریق آن جمیل بسازید.
اگر موبایل با امکان GPRS دارید مثل ایرانسل و میخواهید پنج شنبه و جمعه را در اینترنت به صورت مجانی گشت بزنید ؛ گوگل برای شما که موبایل دستتان گرفتید یک امکان جدا گانه در نظر گرفتهاست: موبایل گوگلی . حالا دیگر نیاز نیست از تمام امکانات گوگل به راحت ترین وجه ممکن میتوانید بهره مند شوید.
تجسم کنید که میتوانید تمام کرهٔ زمین را در عرض چند دقیقه بگردید و هر جایی که میخواهید را ببینید. مطمئن باشید شما ژول ورن دوم نیستید که «سفر به دور کرهٔ زمین در چند دقیقه» را نوشتهاید بلکه یک کاربر از زمین گوگلی هستید که میتوانید با داشتن یک اینترنت پر سرعت هر جای کرهٔ زمین را از آن بالا(یعنی توسط ماهواره) ببینید. شک نکنید. تنها کاری که باید بکنید گرفتن نرم افزار آن است. حال شما صاحب زمین هستید. ماه و مریخ را هم میخواهید؟ بعد از این که گوگل امکان دیدن زمین را برای مردمان کرهٔ خاکی فراهم آورد و با استقبال شدید آنها روبرو شد به فکر این افتاد که همین کار را هم با ماه و مریخ انجام دهد. به ماه گوگلی و مریخ گوگلی سری بزنید و ببینید که آب و هوا در آن جا چطور است؟خیلی عالی بود به نظر من شما هم امتحان کنید
صفحهٔ کار گوگل را از این سایت آب و هوای گوگلی دانلود کنید تا بتوانید به سریع ترین وجه ممکن از قدرت جست و جوی گوگل و هم چنین آب و هوای شهر تان (حتی در ایران) با خبر شوید.
یکی از محبوب ترین سایتها برای نوشتن وبلاگ سایتی است به نام بلاگر. جالب است که بدانید که این سایت متعلق به گوگل است. پس اگر میخواهید که وبلاگ شما در صدر موارد جست و جوی گوگل قرار گیرد این سایت بهترین گزینهاست.
اندروید نام سیستم عاملی است که گوگل با همکاری دهها شرکت دیگر برای گوشیهای تلفن همراه میسازد. اندروید بر پایهٔ لینوکس ساخته شدهاست.
Googol is the mathematical term for a 1 followed by 100 zeros. The term was coined by Milton Sirotta, nephew of American mathematician Edward Kasner, and was popularized in the book, “Mathematics and the Imagination” by Kasner and James Newman. Google’s play on the term reflects the company’s mission to organize the immense amount of information available on the web.”
Goooooooooo,oooooooooo,oooooooooo,oooooooooo,oooooooooo,
oooooooooo,oooooooooo,oooooooooo,oooooooooo,ooooooooooGle
is indeed derived from Googol
10000000000,0000000000,0000000000,0000000000,0000000000,
0000000000,0000000000,0000000000,0000000000,0000000000.
Yes, that is 100 zeros!
با در نظر گرفتن کسب و کار خود تایتل BP خود را انتخاب نموده و آیتم های آنرا مرتب نمایئد.
رابرت متکالف3، پیشگام شبکههای رایانه، بیان کرده است که ارزش یک شبکه با مجذور کاربران افزایش مىیابد. بهعبارتی، اگر کاربران از 2 به 10نفر افزایش یابند، ارزش شبکه از 4=22 به 100=102 افزایش مىیابد. بهعبارت دیگر، تغییر تعداد کاربران، ارزش شبکه را 25برابر مىکند. طبق این قانون با فرض وجود 350میلیون کاربر اینترنت، ارزش شبکه (3502میلیون) خواهد بود که این رقم، رقمى نجومى است. کلی4 در سال 1999 بیان کرده که ارزش اینترنت بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود؛ زیرا براساس قانون متکالف n2، با فرض اینکه n تعداد کاربران اینترنت باشد، بر پایه ایده شبکه تلفن بیان شده است که در آن ارتباط نقطهبهنقطه است. در اینترنت، امکان ارتباط چندجانبه بین گروههایی از افراد وجود دارد. بنابراین، ارزش بالقوه اینترنت nn خواهد بود که رقم بسیار بزرگی است
تاریخچه
تکنولوﮋی در قرن گذشته در هر چه ریزتر کردن دانههای بزرگترﭘیشرفت چشمگیری داشت، بطوری که به مزاح گفته شد که دیگر کشفذرات ریز اتمی (Sub - Atomic) نه
تنهاجایزه نوبل ندارد، بلکه به آن جریمه هم تعلق میگیرد. تکنولوﮋی نو
درقرن حاضر مسیر عکس را طی میکند. یعنی مواد فوق ریزرا باید ترکیب کرد تا
دانههای بزرگتر و کارآمد بوجود آ ورد. درست همان روشی که در طبیعت برای
تولید کردن حاکماست. مجموعههای طبیعی ، ترکیبی از دانههای فوق ریز قابل
تشخیص با خواص مشابه و یامتفاوت با اندازههایی در حدود نانو است
دید کلی
درباره قانون متکالف و موارد استفاده از آن جستجو نموده و یافته های خود را درج نمائید.
باسلام
یکی از شرکت های فعال در بخش EIA میتوان به شرکت DELL و hpاشاره نمود ، شرکت اولی تولید کننده Laptop میباشد و شرکت دوم تولید کننده محصولات متنوع در بخش کامپیوتر و محصولات وابسته آن است ، البته برای شرکتهای کامپیوتری قرار گرفتن در رده EIA ها چندان مشکل نیست زیرا این محصولات به دلیل ماهیت خود به خود نزدیکی بیشتری با این مفاهیم داشته اند ، در بخش های دیگر در بررسی که انجام داده ام برخی دیگر شرکت ها عبارتند از yahoo/microsoft/intel/oracle/cisco /hp به عبارتی شرکتهای پیشرو به نوعی خود در حوزه IT فعالیت داشته اند و به نظر غریب نیست که تا این حد پیشرفت داشته و جزو 25 شرکت اول جهان برای EIA قرار بگیرند ، متاسفانه من نتوانستم شرکت های دیگری در حوزه های دیگر فعالیت و موفق برای EIA پیدا کنم
در مقاله IT doesnt matter نیکولاس جی کار به موضوعی اشاره میکند که اهمیت IT به موازات افزایش این اهمیت منجر به افزایش ریسکهای کاربری آن میگردد و به عبارتی تمامی Business ها در راستای استفاده بیشتر از آی تی به نوعی به آن وابسته میگردند تا جائی که برخی بدون آن اصلا وجود خارجی نخواهند داشت و لذا ریسک کاربری آن در صورت ایجاد مشکلی در سیستمها را باید در نظر داشت و به عبارتی سرمایه گذاران در این بخش به نوعی قدرت مانور خود را به مرور از دست میدهند و به وابستگی به آی تی دچار میشوند چیزی که در گذشته در مشاغل دیده نمیشد امروزه در قطع برق یا قطع اینترنت بسیاری از مشاغل بدلیل وابستگی به سیستم های کامپیوتری و اینترنت عملا باید دست از کار بکشند و در نهایت اینکه به نظر میرسد استفاده از شبکه و دهکده جهانی اینترنت به نوعی همه را به یک جا میرساند و اگر روزی آن مغز متفکر این شبکه را قطع کند هزاران و یا میلیونها کسب و کار میتواند ویران شود این کمی هراس آور است انگار مدیریت اولیه و هسته اصلی به نوعی عنان همه چیز را در دست خود گرفته است .
چکیده
در محیط پر تلاطم کسب و کار امروز ، موفقیت سازمان ها در گرو جهت گیری همه بخشهای سازمان ، در راستای مسیر استراتژیک آن است. در چنین محیطی که بیشترین سرمایه گذاری سازمانها بر روی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی صورت می گیرد ، سازمانها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند و اینجاست که مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار (همسویی استراتژیک ) ، معنی پیدا می کند .
همسویی استراتژیک ، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های کسب و کار وفناوری اطلاعات شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد.
اما متاسفانه باوجود اینکه واژه همسویی استراتژیک از سال 1970 در محافل علمی خارج از کشور مطرح بوده است و تحقیقات مختلف نشان دهنده ارتباط بین همسویی استراتژیک و عملکرد سازمانی است، تاکنون این مطلب کمتر در سازمانها و محافل علمی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است . پس امیدواریم که با ارائه این مقاله علاوه بر بیان مفاهیم مرتبط با همسویی استراتژیک و معرفی یکی از مشهورترین مدل های ارائه شده در زمینه همسویی استراتژیک، راهکار های عملی جهت سنجش میزان همسویی استراتژیک ارائه دهیم و زمینه را برای بحث بیشتر پیرامون این مقوله فراهم آوریم .در این مقاله ابتدا تعاریفی از همسویی استراتژیک ارائه می شود و پس از بیان تاریخچه و اهمیت این موضوع به ارائه مدلهایی در زمینه همسویی استراتژیک می پردازیم.در ادامه گامهای لازم برای رسیدن به همسویی استراتژیک، چالشهای رسیدن به همسویی و در نهایت مراحل رفع همسویی نداشتن استراتژیک را بیان می کنیم.
مقدمه
همسویی استراتژیک چیست؟
وقتی صحبت از همسویی استراتژیک میشود، اصطلاحاتی مانند توازن وهم آهنگی، به هم پیوستگی، ائتلاف و ترکیب ، یکپارچگی و تطابق به عنوان عباراتی مترادف با عبارت همسویی به کار میروند. در این قسمت با هدف آشنایی بیشتر با مفهوم همسویی استراتژیک به ارائه تعاریفی از این واژه می پردازیم .
-1 به عقیده لوفتمن همسویی بین استراتژی فناوری اطلاعات و کسب و کار بر بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژیها، اهداف و نیازهای کسب و کار سازمان اشاره دارد.ضمن آنکه همسویی استراتژیک حدی است که در آن حد ، استراتژی های فناوری اطلاعات ، از استراتژی های کسب و کار حمایت می کنند و توسط استراتژی کسب و کار نیز حمایت می شوند(Luftman, 2002, P.3)
-2 تالون همسویی استراتژیک را در قالب 2 مبحث «نقصان فناوری» و «نقصان استراتژی» مورد بررسی قرار می دهد. همانگونه که در نمودار یک، نشان داده شده است، نقصان فناوری وقتی مطرح میشود که قابلیتها و تواناییهای موجود فناوری اطلاعات در پشتیبانی مناسب از استراتژی کسب و کار سازمان دچار شکست میشوند. نقصان استراتژی زمانی مطرح میشود که استراتژی کسب و کار سازمان در کسب مزایای کامل از قابلیتها و تواناییهای موجود فناوری اطلاعات سازمان دچار شکست میشود.
بر اساس نمودار بالا میتوان همسویی استراتژیک را اینگونه تعریف کرد:
همسویی استراتژیک عبارت است از میزان پشتیبانی استراتژی سیستمهای اطلاعاتی از استراتژی کسب و کار سازمان و میزان پشتیبانی استراتژی کسب و کار سازمان از استراتژی سیستمهای اطلاعاتی سازمان (Tallon, 1999, P.3) .
-3 «ریچ و بند بست» نیز، در تعریف همسویی استراتژیک ، دو نوع همسویی را ذکر می کنند .
-1 همسویی استراتژیک کوتاه مدت : در این نوع همسویی ، مدیران اجرایی کسب و کار و فناوری اطلاعات ، علاوه بر اینکه درک روشنی از اهداف و برنامه های یکدیگر دارند، در تدوین اهداف و برنامه های کوتاه مدت یکدیگر نیز مشارکت می کنند .
-2 همسویی استراتژیک بلند مدت : در این نوع همسویی ، مدیران اجرایی کسب و کار و فناوری اطلاعات ، در تدوین این چشمانداز که چگونه فناوری اطلاعات باید در موفقیت کسب و کار مشارکت کند، سهیم می شوند.(Walker,2003,p.20)
تاریخچه و اهمیت موضوع
همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان مفهومی است که از سال 1970 مطرح بوده است؛ مک لین و سودن در سال 1977، آیبیام در سال 1981، میلز در سال 1986، پارکر و بنسون در سال 1988، برانچو ودرب در سال 1987، دیکسون و لیتل در سال 1989، نیدرمن در سال 1991، چان و هاف در سال 1993، هندسون و ونکاترامن در سال 1996، لوفتمن و بریر در سال 1999 به آن اشاره کردهاند. در طی این سالها این موضوع همواره از مهمترین مسائل مدیران کسب و کار سازمانها بوده است و اکنون نیز جزء مهمترین دغدغههای مدیران کسب و کار و فناوری اطلاعات سازمان محسوب میشود. از آنجا که سازمانها تلاش میکنند تا فناوری اطلاعات و کسب و کار را با توجه به پویایی استراتژیهای کسب و کار و رشد سریع و مداوم فناوری اطلاعات به هم ارتباط دهند، به نظر میرسد اهمیت این موضوع روز به روز بیشتر شود، اما جدا از اهمیت رسیدن به همسویی، حفظ آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سازمانهایی که توانستهاند به صورت موفقیتآمیز استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار خود را یکپارچه کنند سودآوری کسب و کار بسیار خوبی را داشتهاند. در عصری که تأمین کردن خواست و نظر مشتریان مطرح است، ایجاد مزیت رقابتی، بهبود کیفیت، اتوماسیون و مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار از مهمترین عواملی است که استراتژیهای کسب و کار را توانمند میسازند.
مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های کسب و کار وفناوری اطلاعات شده اند، تأکید میکنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمان ضروری است. بخشهای فناوری اطلاعات به عنوان عامل تغییر با تمرکز بر اصول کسب و کار سازمان باعث ایجاد ارزش افزوده در آن شدهاند و کارایی و اثربخشی را برای سازمان به ارمغان آوردهاند. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار، وجود ارتباط مؤثر و مثبت بین استراتژیهای رقابتی، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان میدهند.
مدل های همسویی استراتژیک
۱- مدل کلارک
کلارک در سال 1994 مدلی را ارائه کرد که بر مبنای نظرات اسکات مورتون در سال 1991 شکل گرفته بود. در این مدل پنج عامل اساسی که بر اهداف استراتژیک سازمان اثر میگذارند و همسویی را تحت تأثیر قرار میدهند، بیان شده است. این پنج عامل عبارتند از ساختار، فرایندهای مدیریت، افراد و نقشها، فناوری و استراتژی.
این مدل نشان میدهد که رابطه بین فناوری و استراتژی به صورت ساده یا مستقیم نیست و این رابطه میتواند تحت تاثیر فرهنگ سازمانی قرار گیرد. روابط ممکن است توسط عوامل فناوری و محیط اقتصادی- اجتماعی داخلی و خارجی تحت تأثیر قرار گیرد. به دلیل پویایی بسیار زیاد محیطهای داخلی و خارجی یک سازمان، همسویی باید به طور مداوم مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.
عامل محوری و مرکزی مدل « فرایندهای مدیریت» است. این فرایندها بین فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار قرار میگیرد. بنابراین مدل به این موضوع اشاره میکند که اگر فرایندهای مدیریتی مناسبی وجود نداشته باشد، همسویی بین فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دچار مشکل خواهد شد.
مدل فوق همچنین بر اهمیت ساختار سازمانی، افراد و نقشهایی که در فرایند همسویی دارند، تأکید میکند. رابطه بین فناوری اطلاعات و ساختار ممکن است مستقل از فرایندهای مدیریت و به صورت مستقیم باشد.
۲-مدل همسویی BITAM
مدل (BUSINESS IT ALIGNMENT METHODOLOGY = BITAM) به همراه متدولوژی آن در سال 2002 توسط کازمن و میچن ارائه شده است. آنها مدلها و چهارچوبهای قبلی همسویی را مورد انتقاد قرار می دهند و اشاره میکنند که این مدلها اغلب فقط در قالبی مفهومی به سطح استراتژیک همسویی و ارتباط بین بخشهای مختلف مدل پرداختهاند. آنها عقیده دارند که این مدلها چگونگی سنجش و اصلاح عدم همسویی، که همواره بسیار مهم بوده است را بیان نمیکنند. همچنین آنها عقیده دارند که با گذشت زمان فناوری اطلاعات تغییرات شگفتانگیزی را بر محیط ایجاد کرده است و پس از انقلاب اینترنت و جهانی شدن آن فناوری اطلاعات عاملی ضروری برای موفقیت کسب و کار و بخشی جدا ناپذیر از برنامهریزی کسب و کار است. با توجه به پیشرفتهای فناوری و تغییرات محیط کسب و کار، سازمانها نیازمند جستجو و مطابقت شیوههایی برای نوآوری مداوم در فرایند همسویی هستند.
آنها بر این عقیدهاند که مدلهای قبلی همسویی با توجه به تغییراتی که در محیط کسب و کار اتفاق افتاده است، چندان مناسب نیستند. در واقع این مدلها اغلب به بیان سطح استراتژیک و مفهومی همسویی و ارتباط بخشهای مختلف مدل پرداختهاند و مباحث همسویی را در سطح معماری فناوری اطلاعات که امری ضروری برای همسویی است، بررسی نکردهاند. کازمن و میچن مدل همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار زیر را بر مبنای معماری فناوری اطلاعات بیان میکنند.
این مدل لایه های مدلهای کسب و کار، معماریهای کسب و کار و معماری های فناوری اطلاعات را مشخص کرده است.
-3 مدل C4 همسویی
تحقیقی در سال 2004 در زمینه راهکارهای همسویی انجام شده است که طی آن 21 مدیر ارشد فناوری اطلاعات و کسب و کار در 15 سازمان بزرگ مورد بررسی و مصاحبه قرار گرفتهاند. تحلیل نتایج حاصل از این بررسیها بیان میکند که اغلب پاسخدهندگانی که سازمانهایشان دارای درجه همسویی بیشتری بودهاند، 4 مبحث اساسی جهت رسیدن به همسویی را در صحبتهایشان و نظراتشان تکرار کردهاند که عبارتند از:
جهتگیری واضح و روشن سازمان (CLEAR DIRECTION)، وجود تعهد (COMMITMENT)، ارتباطات (COMMUNICATION)، و یکپارچگی بین بخشها (CROSS-FUNCTIONAL INTEGRATION).
- جهتگیری مشخص به معنای ارائه یک استراتژی روشن و معین برای آینده نزدیک و دور است. استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان باید در مشارکتی نزدیک با یکدیگر و در کنار هم ایجاد شده و با هم هماهنگ شوند. بسیاری از سازمانها به منظور افزایش همسویی برنامههای استاندارد معینی را تدوین و معماری کلان یکپارچهای را ایجاد کردهاند.
- تعهد شامل پشتیبانی بالاترین سطح مدیریت سازمان از فناوری اطلاعات است. بخشی از این فرایند شامل مشارکت مدیران فناوری اطلاعات در برنامهریزی سازمان در کنار مشارکت مدیران کسب و کار در برنامهریزی فناوری اطلاعات است. به منظور پیادهسازی یکپارچگی مورد نظر در سازمان نیازمند ایجاد احترام و اعتماد متقابل در سازمان هستیم.
- ارتباطات به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت یا شکست همسویی در سازمان مطرح شده است. این موضوع با بیان روشن و دقیق انتظارات اصلی سازمان از همسویی آغاز میشود. سپس استراتژی، اهداف و انتظارات سازمان به مدیران کسب و کار و کارکنان انتقال داده میشود.
به نظر میرسد تا زمانی که مباحثات دوطرفه بین مدیران فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان انجام نپذیرد، تلاشهای بخش فناوری اطلاعات برای همسویی از طرف مدیران کسب و کار مردود شمرده شود. وقتی مدیران کسب و کار به طور مشخص دلایل بخش فناوری اطلاعات برای تلاش در جهت ایجاد همسویی را درک کنند، هر دو بخش، ریسکهای فرایند همسویی را می پذیرند و در آن سهیم می شوند.
- یکپارچگی بین بخشها میتواند یکی از نتایج همسویی باشد. به منظور موفقیت در همسویی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان، باید مرزهای بین بخشها و وظایف سازمان حذف شود. کارکنان باید تشویق شوند تا شیوههای مناسب به کارگیری فناوری به منظور ایجاد ارزش در سازمان و رسیدن به اهداف سازمانی را ایجاد کنند. در نهایت باید به منظور رسیدن به همسویی یک ساختار نظارتی گسترده در سراسر سازمان ایجاد و پیادهسازی شود. باید یک هسته مرکزی و تیمهای چندوظیفهای و چندبخشی ایجاد شوند تا همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار را سرپرستی نمایند و استراتژی یکپارچه تدوین شده را اجرا کنند.
گامهای همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان
۱-تعیین ارزشهای سازمان
البته باید توجه کرد که ارزشهای سازمان ممکن است در طول زمان تغییر کنند و با آنچه در گذشته ارزش محسوب میشد، متفاوت شوند. در این مرحله ما نیازمند فرایندی جهت تعریف و تعیین مهمترین اولویتها، استراتژیها و اهداف سازمانی هستیم. باید بررسی شود که مدیران ارشد تلاش میکنند تا سازمان را به چه سمتی هدایت کنند. با بررسی و بازبینی مستندات استراتژی کسب و کار میتوان به نتایج مد نظر دست یافت و با انجام مصاحبهها با مدیران ارشد که استراتژیها را ایجاد و اجرا می کنند، یافتهها را تکمیل کرد.
نتایج نهایی این بررسیها لیستی از ارزشهای کنونی سازمان خواهد بود.
۲-رتبهبندی اولویتهای ارزشهای کسب و کار
در این مرحله از روشهای وزنگذاری، امتیازبندی و غیره جهت رتبهبندی اولویتهای استراتژیک شناخته شده استفاده میشود. این فرایندها منجر به رتبهبندی هر استراتژی میشوند. لیست رتبهبندی تهیه شده مورد بازنگری نهایی و سپس در سراسر سازمان مورد توافق قرار میگیرد. . (Coetzee, 2001, P.46)
۳-تخصیص مجدد منابع به اولویتها
این کار شاید به نظر ساده بیاید، ولی در سازمانها با دشواری انجام میگیرد، زیرا حدود 70 تا 80 درصد منابع سازمانی درگیر فرایندهای تولید جاری و فعالیتهای نگهداری تکراری در سازمان هستند. بنابراین برای عملی کردن اولویتهای جدید سازمان نیازمند آزادسازی منابع هستیم. بنابراین باید برنامهای تدوین شود که:
۱- منابعی را که در حال حاضر به اولویتهای کلیدی تخصیص داده شدهاند، شناسایی شوند؛
۲- برنامه زمانبندی شده برای انتقال منابع از پروژههای دارای اولویت پایینتر به پروژههای دارای اولویت بالاتر معین شود؛
۳- این برنامه اجرا شود. .
۴- اطلاع رسانی وضعیت فعلی همسویی در سازمان و ارائه برنامهای برای افزایش آن .
از آنجایی که ممکن است مدیران فناوری اطلاعات در برابر تخصیص مجدد منابع مقاومت نمایند، ضروری است که مدیریت ارشد اجرایی وضعیت همسویی را در سازمان و چگونگی افزایش آن را در طی زمان درک کند. با توجه به اینکه مدیران فناوری اطلاعات انعطافپذیری کمی در برابر تخصیص مجدد منابع در کوتاه مدت نشان میدهند، تدوین برنامهای برای انجام آن و انتقال و ارائه آن به مدیران فناوری اطلاعات ضروری مینماید.
۵- سازماندهی جهت حفظ همسویی.
رسیدن به همسویی خود یک وجه از کار است و حفظ این همسویی وجه دیگر کار. این امر با ایجاد گروهی متشکل از کمیته هدایت فناوری اطلاعات و مدیران ارتباطات میسر میشود. نقش کمیته هدایت، آگاه کردن مدیران اجرایی در مورد نواقص و اشتباهات به کارگیری فناوری اطلاعات مانند راهکارهای نامناسب استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین اولویتبندی نادرست پروژههای فناوری اطلاعات مطابق با اهداف کسب و کار سازمانی است. نقش مدیران ارتباطات ایجاد ارتباطات نزدیک و صمیمانه با مشتریان کلیدی سازمان و تهیه برنامهریزی روزانه در سازمان است. این دو مجموعه در کنار هم مکانیسمی برای برنامهریزی، ارتباطات و همسویی مداوم را ایجاد میکنند.
مراحل رفع عدم همسویی
سه مرحله اساسی در توانمندسازی سازمان جهت برخورد با عدم همسویی (همسویی نامناسب) وجود دارد که هر مرحله بر پایه مرحله قبلی بنا میشود. این مراحل عبارتند از: کشف و شناسایی عدم همسویی، اصلاح و پیشگیری از آن. به منظور اصلاح عدم همسویی باید در ابتدا آن را کشف و شناسایی ، میزان عدم همسویی را اندازه گیری و پس از آن یک استراتژی همسویی مجدد کارآمد تعیین کرد.
اگر سازمان به دنبال پیشگیری از عدم همسویی باشد باید فرایندهای کشف و شناسایی و همچنین اصلاح عدم همسویی را به طور مداوم و پیگیر انجام دهد و آن را جزئی از فرایند توسعه خود تلقی کند.
۱- کشف و شناسایی
سازمانها به منظور کشف و شناسایی مشکلات همسویی باید بتوانند اهداف کسب و کار سازمان و روابط بین این اهداف و نیازمندیهای فناوری اطلاعات را به طور دقیق مشخص کنند. در برخی موارد بخشهای فناوری اطلاعات مستندات رسمی مشخص کننده اهداف کسب و کار را در اختیار ندارند. اهداف کسب و کار به شیوه مشارکتی تدوین نمی شوند و اغلب فرایندهای مورد نیاز بخش فناوری اطلاعات مبهم و نادرست هستند. به علاوه بخش فناوری اطلاعات نیازمند فرایندهای مشخصی برای ردیابی نیازمندیهای معماری کسب و کار و معماری فناوری اطلاعات سازمان است. این مراحل و فرایندها باید مورد بررسی قرار گیرند تا عدم همسویی مشخص شود.
۲- اصلاح
هنگامی که عدم همسویی مورد شناسایی قرار گیرد، سازمانها باید تکنیکهایی جهت تشخیص ماهیت عدم همسویی و میزان عدم همسویی سه سطح مدل ارائه شده بیایند. پس از تشخیص، امکان به کارگیری اقداماتی جهت اصلاح عدم همسویی میسر خواهد بود. باید به این نکته توجه کرد که هر اقدام اصلاحی ممکن است اثرات و نتایجی را به همراه داشته باشد. بنابراین در ارائه هر راهکاری برای رفع مجدد عدم همسویی باید موارد زیر را لحاظ نمود:
ـ مجموعهای از استراتژیهای اصلاحی را مورد بررسی و توجه قرار دهد؛
ـ استراتژیهای مختلف را از جنبه های مختلف مورد مقایسه قرار دهد؛
ـ استراتژیهای بهینه را بر اساس اثرات و نتایجی که بر روی سه سطح مدل دارند ، انتخاب کند.
وقتی یک استراتژی همسویی مجدد انتخاب میشود، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به طور مثال اقدامات اصلاحی ریسکهایی را با خود به همراه دارد. برای کاهش این ریسکها میتوان همه افرادی که از این اقدامات تأثیر میپذیرند را در فرایند اصلاح مشارکت داد. همچنین میتوان از این افراد جهت شناسایی نیازمندیها و ارزیابی راهکارهای ارائه شده استفاده کرد.
3- پیشگیری
همانگونه که در مدل کازمن و میچن نشان داده شده است، سه سطح همسویی وجود دارد که نیازمند مدیریت است. همسویی مدل کسب و کار با معماری کسب و کار، همسویی معماری کسب و کار با معماری فناوری اطلاعات و همسویی مدل کسب و کار با معماری فناوری اطلاعات . کازمن و میچن اعتقاد دارند که تنها راه پیشگیری از عدم همسویی یا برهم خوردن توازن همسویی، مدیریت مداوم این سه سطح همسویی است. بدین منظور موارد زیر را باید لحاظ کرد:
_ همسویی مدل کسب و کار با معماری کسب و کار با تدوین سناریوهای عملیاتی آزمایشی که نیازمندیهای کسب و کار را برآورده کند؛
_ همسویی معماری کسب و کار با معماری فناوری اطلاعات با تدوین سناریوهای عملیاتی آزمایشی که نیازمندیهای معماری کسب و کار را برآورده کند؛
_ همسویی مدل کسب و کار با معماری فناوری اطلاعات با تدوین سناریوهای عملیاتی آزمایشی که پاسخگوی محرکهای کسب و کار باشند.
نتیجه گیری
با توجه به مباحث گفته شده به نظر میرسد دستیابی به همسویی بین استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار برای هر سازمانی ضروری است. این امر بخصوص زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم در عصر حاضر سرمایه گذاریهای عظیمی بر روی فناوری اطلاعات صورت می پذیرد و شکست در این سرمایه گذاریها، لطمات جبران ناپذیری را بر سازمانها وارد می کند. بنابراین مدیران باید علاوه بر شناخت مفهوم همسویی استراتژیک و عوامل تاثیر گذار برآن ، گامهای رسیدن به همسویی را شناسایی و دنبال کنند. در این راه کشف و شناسایی عواملی که مانع رسیدن به همسویی استراتژیک در سازمان هستند، کمک فراوانی در اصلاح و رفع عدم همسویی می کند و البته پس از آن هم باید برای حفظ همسویی استراتژیک در سازمان ، بازبینی و نظارت مستمر صورت گیرد . لازم به توضیح است که همانند بسیاری از مواردی که مدیران سازمانها با آن برخورد می کنند رسیدن به همسویی نیز دارای چالشهایی است. چالشهایی نظیر فرهنگ ، ساختار و سلسله مراتب سازمانی که مدیران بایستی آماده رویارویی با این چالشها باشند و کلید موفقیت در این راه همکاری و مشارکت مدیران کسب و کار و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان است.